Hogyan írjunk Sims Tale-t - 1. rész

Hogyan kezdj hozzá?

 

C:\Documents and Settings\Tirpák Eszter\Dokumentumok\Tipp\snapshot_79cf397d_3f27e8d3.jpg

 

Talán meglepő, talán nem, de a kezdő, szárnyaikat bontogató tale írók ezt kérdezik meg a leggyakrabban a Sims Tales topicban, amikor először éreznek rá késztetést, hogy ők is alkossanak egy történetet, és ezzel gyarapítsák az oldalon megjelenő tale-ek listáját.

Ha Te is ezen lelkes, de még tanácstalan fiatalok közé tartozol, akkor íme egy tippsorozat, hogyan érdemes hozzáfognod, mire figyelj oda a megvalósítás során, illetve hogyan készíthetsz Te is egy jó tale-t.

Az első téma a „Hogyan kezdj hozzá?” kérdésre keresi a választ.

Az ötlet: 

 

C:\Documents and Settings\Tirpák Eszter\Dokumentumok\Tipp\snapshot_79cf397d_1f27e727.jpg

 

Hiába van meg bennünk az elszántság, hogy tale-t akarunk írni, ha nincs semmilyen ötletünk. Van, akit rögtön megszáll az ihlet, de sajnos akad olyan is, akinek nehezen jut eszébe bármi is. Ha utóbbiba tartozol, akkor íme néhány tipp az ihlet eléréséhez:

- Hallgass zenét!
- Olvass könyveket!
- Nézz filmeket, sorozatokat!
- Olvass bele más tale-ekbe az oldalon!
- Gondolj a saját életedre, a családodra, barátaidra, ismerőseidre, a környezetedre! Onnan is rengeteg ötletet tudsz meríteni.

Ha végképp nem jut eszedbe semmi, utolsó mentsvárként kérhetsz segítséget a Fórumon. Biztos lesznek olyanok, akik örömmel adnak Neked némi löketet, de alapvetően arra törekedj inkább, hogy ne mások, hanem saját ötletedből született történetet jelentess meg az oldalon!

 

tanACSA.jpg

 

Elsősorban a magad szórakoztatására, örömére írj, és csak azután akarj megfelelni az olvasóközönségnek! Lehetetlen mindenkinek a kedvében járni, ne is próbáld meg! Olyan témában alkoss, amilyenben akarsz, ne foglalkozz azzal, hogy például most a vámpíros, lovas, akció stb. történetek a népszerűek. Arról írj, amihez kedved van! Éppen ezért felesleges érdeklődni a Fórumon is, hogy ki olvasna tale-t ebből az ötletedből, lenne-e rá érdeklődő. Te legyél az első, azt valósítsd meg, amit Te szeretnél, és írj olyan történetet, amilyet Te is szívesen olvasnál!

Jegyzetelés, avagy a forgatókönyvírás: 

 

C:\Documents and Settings\Tirpák Eszter\Dokumentumok\Tipp\snapshot_79cf397d_7f27e9e8.jpg

 

Ha megvan az alapötlet, javaslom, hogy még ne ülj le azonnal írni az első részt, hanem jegyzetelj, készíts vázlatot, vagy forgatókönyvet.

Miket érdemes lejegyzetelni?

- A tale-ed lehetséges címeit.
- A szereplők nevét. (Magyar vagy külföldi, utóbbi esetben feltétlenül ellenőrizd le, hogyan írják helyesen, de erre még kitérek a 3. részben.)
- Az alapötletet röviden összefoglalva.
- Az „A” és „B” pontot, ami nem más, mint a történet kezdete (A) és a vége (B), azaz hogy honnan hová akarsz eljutni. (Pl. Fannit mindenki utálja az osztályban, de a végén ő lesz az egyik legnépszerűbb lány az iskolában.)
- Fontosabb eseményeket, amelyek az „A” és „B” pont közé szeretnél tenni, illetve ajánlott is tenni, különben ha nem történik útközben semmi, akkor a történeted unalmas lesz.
- Az egyes részek rövid összefoglalását.

Ha nem ugrasz rögtön neki az alkotásnak, hanem előtte ezeket egy külön dokumentumba, esetleg papírra leírod, sokkal könnyebb dolgod lesz az írásnál, hiszen ott lesz előtted egy vázlat, egy forgatókönyv, ami alapján dolgozhatsz.

Persze ez nem kötelező, választhatod azt is, hogy majd írás közben találod ki, mi fog történni, de ezzel beleeshetsz olyan hibákba, hogy valamit sokáig elhúzol, vagy logikátlanul irányt vált a történet egy idő után.

 

C:\Documents and Settings\Tirpák Eszter\Dokumentumok\Tipp\TANACSA.jpg

 

Próbálj arra törekedni az írás során, hogy ha nem is minden részben, de bizonyos időközönként történjen valami, hogy fenntartsd az olvasó figyelmét. Az érdeklődés fenntartásának egyik nagyszerű módja, hogy a felmerült kérdések egy részére nem azonnal adsz választ, hanem kivársz a végéig, vagy úgy szerkeszted meg a történetedet, hogy az olvasó ne is sejtse, mi lesz a következő rész tartalma, mi fog történni. Legyen kiszámíthatatlan!

A szerkezet: 

Nem elég a jó alapötlet, a tálalásra is oda kell figyelni, vagyis a szerkezetre. Biztosan hallottál már erről az iskolában, de ha még nem nagyon dereng, akkor az alábbi felsorolással segítenék emlékezni:

 

C:\Documents and Settings\Tirpák Eszter\Dokumentumok\Tipp\000.jpg

 

Előkészítés, bevezetés/in medias res

Bonyodalom

Kibontakozás

Tetőpont

Megoldás

 

Ugye, hogy így már ismerős?

 

bev.jpg

 

Minden történetet el kell kezdeni valahogy. Erre két lehetőséged van. Az egyik az, hogy még az igazi cselekmény kibontakozása előtt felvázolod az alaphelyzetet, bemutatod a szereplőket, azt a helyet, ahol élnek stb.

A legegyszerűbb, viszont a legunalmasabb és legelcsépeltebb módja ennek a bemutatásnak a következő:

 

 

Sziasztok. A nevem Kata, ő az anyukám, az apukám és a húgom. Ebben a nagy házban élünk, 16 éves vagyok és író szeretnék lenni.

Tegyük kicsit színesebbé és érdekesebbé ezt a mondatot, hogy az olvasó nagyobb lelkesedéssel álljon a történetünkhöz, és lehetőleg többet tudjon meg a szereplőinkről:

 

 

Lássuk csak, mit is mondhatnék magamról... A nevem Kata és a legnagyobb álmom, hogy híres író legyek. A családommal élek egy hatalmas házban. Apukám elég határozott ember, szereti a rendet, szakmáját tekintve ügyvéd, amit néha itthon is érzünk, mikor kisebb viták alakulnak ki a vacsoraasztalnál. Anyukám süti a világ legfinomabb csokitortáját, ami nem véletlen, hiszen profi cukrász, van egy helyes kis cukrászdája a belvárosban. Imádja az édességet és az embereket, mindig vidám, sosem láttam még szomorúnak. Lilla, a húgom viszont kicsit olyan, mint ha nem is lenne családtag. Nem rossz szándékú, de teljesen zárkózott, nem szereti az embereket, és néha az az érzésem, hogy engem sem. Nagyon keveset beszél és szinte semmi sem érdekli a vázlatfüzetén túl. Viszont nagyon szépen rajzol, tényleg ámulatba ejtő!

A helyi gimnáziumba járok, éppen a tízedik osztályt taposom...

(Köszönet a példáért NoAngelBriginek)

Ugye hogy mennyivel jobban hangzik a második verzió?

Említettem, hogy két lehetőséged van. A másik módja a bevezetésnek az in medias res, azaz rögtön belevágsz a dolgok közepébe, és csak kicsit később adsz magyarázatot.

A város lángokban állt. Viktor a domboldalról nézte végig, hogyan válik a tűz martalékává mindaz, amit foggal-körömmel védeni próbált. Lenézett a cipőjére, fekete volt a kosztól, ahogy a ruhája, a kezei és az arca is. Nem tudott szabadulni a gondolattól, hogy ez az egész az ő hibája.”

Ebből a pár mondatból máris rengeteg információt kapott az olvasó, de még nem tudja azokat hová tenni: Ki az a Viktor? Hány éves? Hogy néz ki? Hol van most? Mi történt?
A Te feladatod, hogy a folytatásban, akár a párbeszédek által, akár leírások, belső gondolatok által, de tisztába tedd.

Nem kötelező leírással kezdeni, párbeszéddel is indíthatod a történetedet, ha az szimpatikusabb Neked.

 

C:\Documents and Settings\Tirpák Eszter\Dokumentumok\Tipp\TANACSA.jpg

 

A bevezetés, ami gyakran nem csak egy epizódból áll ugyebár, nem érdemes sokáig, több részen át húzni-nyúzni, mert egy idő után unalmassá válik, ha még a 10. részben sem jutunk el a bonyodalomig, és nem tudjuk, merre tart a történet.
A túl rövid bevezetés sem előnyös, mert nincs elég idő arra, hogy megismerjük a szereplőidet, megértsük, mit miért tesznek. Meg kell találni az optimális, az úgy nevezett arany középutat.

 

bony.jpg

 

Ha letudtuk a kezdeti nehézségeket, jöhet a bonyodalom, azaz valami olyan esemény, ami felborítja az addigi nyugodt állapotot (ha az volt), vagy a szálakat még tovább kuszálja.

Például: Adri boldogan éli életét édesanyjával, amikor egyik nap az anyukája bevallja a lányának, hogy ő igazából egy vérfarkas és valószínűleg Adriból is hamarosan az lesz.

 

kib.jpg

 

A kibontakozás a történet azon része, ami ugyebár a bonyodalom után következik. Ha maradunk az előző példánál, akkor ezután jöhet minden vérfarkasos dolog ebbe a részbe: az első átváltozás, Adri reakciója stb.

 

teto.jpg

 

Ezután jön a tetőpont, a tale legizgalmasabb része, amikor eljutunk a csúcsra, a szálak összefutnak, izgalmas vagy szívszorító jelenetek követik egymást, majd pedig a megoldásban, azaz a legvégén választ kapunk minden kérdésünkre, és ahogy a nevében is benne van, megoldódik a bonyodalom.

 

meg.jpg

 

Példa: Adri megtudja, hogy az apja változtatta át az anyját vérfarkassá, és most mindent megtesz annak érdekében, hogy megkaparintsa Adrit. Őt akarja utódjául, hogy lánya legyen a falkájának a vezére. (Tetőpont) Szerencsére Adri és az anyja megtalálja a likantrópia ellenszerét, és mielőtt bárkinek baja esne, beadják mindenkinek az ellenszert, és újra normálisak lesznek, majd boldogan élnek, amíg meg nem halnak. Vége! J (Megoldás)

Nagyjából így kell elképzelni, és így lenne helyes felépíteni egy történetet.

Összefoglalva tehát, hogyan kezdj neki egy Sims Tale-nek:

Találd ki az alaptörténetet!

Határozd meg a kiindulópontot és a végét, ahová el akarsz jutni!

Készíts forgatókönyvet, vázlatot, jegyzeteket!

Írd fel, milyen eseményeket szeretnél beletenni a történetbe!

Röviden foglald össze az egyes részeid tartalmát!

Ügyelj a helyes szerkezetre!

Ezzel leraktad az alapokat. Ha mindez megvan, lépjünk tovább a következő részben, és nézzük meg, mit érdemes ezután csinálni.

 

A tippet Etti készítette, kiegészítette NoAngelBrigi.


Hogyan írjunk Sims Tale-t - 2. rész - Az illusztrálás

 

My Sims Webáruház